ناس كتير لما بتيجي سيرة التسويق قدامهم بيجي على طول في بالهم الـ promotion وطرق وافكار ابداعية له ... ونقعد نعاني كمسوقين مع العملاء ان التسويق مش ترويج وبس في حاجات تانية كتير المقالات اللي فاتت اتكلمنا عن الـ STP جيه الدور النهاردة بقى نتكلم عن Promotion واحدة من الـ 4Ps (المقالات السابقة في المدونة هتفيدك لو عاوز تبدأ معانا من البداية)
دلوقتي يعني ايه ترويج :-
الترويج هو الطريقة اللي بتوصل بيها للعميل علشان توصله رسالة معينة
طب ايه انواعه ؟!
اثناء وضع الاستراتيجية او الخطة الكبيرة للدعايا والترويج بنقسمهم لاقسام كتير منها
1- المبيعات المباشرة :-
وهنا بيتم تعيين فريق من المبيعات ويروح يكلم العملاء مباشرة عن المنتج او الخدمة ودي كويسة جدا لو انت شغال من بيزنس لبيزنس B2B او عندك معرض وعاوز تخلي حد يبرز منتجاتك فبتعين Sales indoor او انك تعين ناس تنزل تبيع وتلف بس دول مهما هيوصلوا هيبقى في الاخر عدد قليل اللي هيوصلوله علشان كدا دايما بنقول ان الوسائل الاخري بتسهل كتير على الطريقة دي اللي هي البيع المباشر.
2- فوق الخط Above the line(ATL) :-
ودا بيتم عن طريق
* اعلانات التليفزيون .
* اعلانات الراديو.
* اعلانات الـ outdoor.
وغيرها من الاعلانات اللي بنقول انها فوق الخط العادي وبتحتاج تكاليف عالية واستراتيجية خاصة وعندنا مثال قوي جدا هنضربه في الاخر عن الموضوع دا مرتبط جدا بالـ Place.
3- تحت الخط Below the line (BTL) :-
* الفلايرات.
* كوبونات الخصومات.
* عينات الدعايا (زي النتائج والاجندات وغيرها).
4- التسويق الالكتروني e-marketing :-
وهنا واخيرا بيجي دور التسويق الالكتروني اللي هو جواه
* سوشال ميديا Social media
* الظهور الطبيعي في محركات البحث Search engine optimization SEO
* الاعلانات المدفوعة في محركات البحث Google Adwords
* الايميل ماركتنج E-mail marketing
5- الرسائل النصية SMS
في وسائل تانية كتيييير جداااا بس في 3 حاجات مهمة جدا تانية في الترويج غير الوسائل لازم تفكر فيهم
اول حاجة انت عاوز تعمل الاعلانات دي بكام Advertising Budget
تاني حاجة ايه الخط الزمني لتنفيذ الوسائل بتاعتك Timeline of advertising
تالت حاجة ودي المهمة ايه شكل الربط بين طرق التسويق اللي هتستخدمها في كل وقت من الخط الزمني
وخلونا نقول بقى احنا ازاي بنعمل ترويج ؟!
اولا اساليب الترويج والدعايا لا تنتهي ومنافسة الشركات فيها قوية جدا جدا ويمكن ابرز الناس اللي اتكلموا في دا سيث جودين وكوتلر
كوتلر قال في كتابه Marketing 3.0 ان التسويق اتدرج لـ 3 مراحل وظهر دا في شكل الترويج بشكل واضح
قال ان Marketing 1.0 كان بيتكلم عن المنتج ويهتم اوي بالمنتج وراجعوا اعلانات التمانينات والتسعينات كان اهم حاجة المنتج وكل الكلام بيتجه ناحية مزايا المنتج دا
Marketing 2.0 ان التركيز انتقل من المنتج للعميل وان بناء الـ CRM في الشركات اصبحت جزء مهم في نهاية التسعينات وبداية الالفينات في بناء الولاء مع العميل علشان العميل يرجعلنا مرة واتنين وتلاتة ولو عاوزين مثال على اعلان طبق دا جدا اعلان اتصالات بتاع "متقولش على نفسك كدا انت جميل" اللي كلنا اتكلمنا عليه وقتها
اما في منتصف الالفينيات وحتى وقتنا الحالي وصلنا لـ Marketing 3.0 وهنا هيجي التركيز على القيمة اللي بنوصلها للعميل سواء اللي هنلزقها في المنتج او اللي المنتج نفسه بيتميز بيها ودا ظاهر جدا في اعلانات بيبسي الفترة الاخيرة خصوصا في استخدام النوستاليجا في التأثير النفسي وربطه بالقيمة وكمان اعلانات كوكاكولا خصوصا اعلان كوكاكولا في دبي (اضغط هنا لمشاهدة الاعلان ع اليوتيوب) واللي لمس فيه حياة الناس بشكر كبيييير جدااا
اساليب الدعايا بقى مبتنتهيش وكل يوم البراندات بتتنافس وبتتفنن في انتاج استراتيجية جديدة (هنتكلم عن حالات كتير فيما بعد ان شاء الله باستراتيجية كل شركة ونهجها)
وعندنا مثال لصيدليات رشدي اللي في الصورة دي
دي صورة من اعلان outdoor لصيدليات رشدي بجانب صيدليات العزبي
دلوقتي صيدليات رشدي عارفة كويس ان صيدليات العزبي واكلة السوق من حيث الـ Places وعندها ستورز كتير في اماكن كتير جدا وعدد فروعها كبير يمكن اضعاف اللي صيدليات رشدي فاتحاه كنوع من التغطية والظهور بشكر يلفت النظر ان صيدليات رشدي يروح جانب صيدليات العزبي ويعمل اعلان اضعاف مساحة العزبي انت كا customer للوهلة الاولى ممكن متاخدش بالك اصلا من اعلان العزبي وممكن جدا متكونش تعرف اصلا صيدليات رشدي بس هتشوفها ف الاعلان اللي بيعمل Branding awareness يخدمه جدا في دا لو بدأ يظهر في مناطق ويبقى له اماكن بيع في مناطق بيغطيها العزبي !
الهدف من الاعلان دا يتغير بتغير الرسالة يعني لو صيدليات رشدي عاوزة تبيع منتجاتها وتزود الـ sales بدل الـ Branding awareness ممكن تعلن عن منتجاتها بشكل مباشر او تعمل اعلانات ديجيتال بشكل عام الهدف زيادة المبيعات في كليهما لكن باختلاف الرسالة اللي الشركات بتحب توصلها بيتغير الاعلان يبقى عندنا كمان الرسالة والهدف من الترويج وعندنا شكل الاعلان.
هنستكمل الكلام عن الترويج والاعلانات في مقالات تانية كمان تابعوا ماركتاوي - Marketawy للمزيد :)
مقال مهم هيفهمك يعني ايه 4ps
ReplyDeletehttps://waleedalmadawy.com/marketing/understanding-marketing-mix/