سؤال مهم جدا لاي ماركتير
((ليه وازاي مهم تحدد حجم الـ target بتاعك في السوق ؟!))
اجابة السؤال دا كبيرة شوية فا احنا هنطول في شرح المقال دا لكن قبل ما نبدأ في شرح الـ Targeting وخصوصا الاون لاين منه لازم تشوف المقالة بتاعة الـ segmentation اللي اتكلمنا عليها قبل كدا ودي تقدر تشوفها من هنا
دلوقتي بعد ما فهمنا الـ segmentation بتاعتنا كويس وحددناها عاوزين نحدد ونعرف ازاي نقدر نحدد حجم الشريحة دي وبناء عليه هنحدد حاجات تانية كتير زي الـ positioning والتسعير ودا اللي هنعرفه في مقالات بعد كدا بس خلونا دلوقتي في خطوة التارجت
3 حاجات مهمين لازم تكون عارفهم عن التارجت بتاعك
1- هما شريحة A ولا B ولا C
والنقطة دي مهمة جدا لان بيترتب عليها حاجات تانية كتير جدا. طب خلونا الاول نتكلم عن الشرائح دي
الشريحة A
الشريحة دي هي اللي بنسميها ((كريمة السوق)) او تقدر تقول الناس اللي معاها سيولة تشتري الرفاهيات لو بقيت احتياج عندها بمنتهى السهولة طبقة الاغنياء او المرتاحين بالبلدي ولو عاوز تقسمهم هتبقى A+ طبقة الاثرياء والاغنياء و A اللي هما مرتاحين وبيركزوا على البراندات الكبيرة.
الشريحة B
ودي الشريحة اللي بتتجه ناحية الراحة المادية بس لسا مرتاحوش منهم B+ اللي بيقربوا جدا علي الراحة المادية وبردوا بيهمهم يشتروا من البراندات ومنهم الـ B بس اللي يدوب داخلين مرحلة الاكتفاء وبيشتروا الحاجات اللي في السعر المتوسط واللي لو حبيت تربطهم بالـ positioning هيبقوا More for the same وعلشان تفهم النقطة دي اكتر لازم تشوف مقالة الـ Positioning
الشريحة C
ودي الشريحة اللي بتدور على التوفير وازاي انها توفر على قد ما تقدر منهم يدوب اللي بيكفوا احتياجاتهم بالعافية ومنهم اللي مبيعرفش يكفي احتياجاته .
دي اول جزئية لازم تحدد في الشريحة بتاعتك.
2- ايه حجم الشريحة دي في السوق ؟!
وهنا بنبدأ نحدد الشريحة بتاعتنا دي بناء على الـ Segmentation والـ Buyer personas اللي حددناهم بالتفصيل وبناء على الـTargeting لان هما A ولا B ولا C حدد بقى هما مساحتهم قد ايه في السوق مليون ولا 2 مليون ولا 20 مليون وهتحددهم كا Prospects مش كا Leads .
طب اعرف الكلام دا ازاي ؟!
عندك طريقتين الاولى تروح مركز التعبئة والاحصاء وتعرف منهم تقديرات للي انت عاوزه طبعا المركز حسب الدولة في التعامل معه.
طب الطريقة التانية ؟
هي انك تروح لشركة ابحاث تسويقية وهي تقولك علي الرقم زي شركة نيلسن للابحاث التسويقية.
وفي بقى طريقة سهلت علينا شوية نعرف الكلام دا اون لاين يعني لو عاوز تعرف الـ Prospects بتوعك دول اون لاين متواجدين تقريبيا بنسبة قد ايه تقدر تعرف بس اكيد الرقم دا مش هينطبق على كل الشريحة لان الموجودين اون لاين ممكن يبقو 20 او 30% من الشريحة بتاعتك الاصلية في المجتمع (مش كل الناس بتستخدم الانترنت)
طب الطريقة دي بسيطة ويمكن كل اللي شغال في السوشال ميديا عارف اننا لما بنيجي نعمل اعلان من اي وسيلة في السوشال ميديا زي الفيس بوك او تويتر او لينكدان وغيرها بندخل شوية تفاصيل للـ Segment بتاعتنا والـ Buyer personas ليهم وبناء عليه الرقم بيتكتب جانب الشريحة دي يقولك ان النسبة بتاعة الناس دي Potential customer 2,000,000 مثلا وانت بناء على التقديرات اللي بتطلع وفهمك للشريحة وللسوق تقدر تجيب رقم تقريبي للشريحة الفعلية ودي صورة من الفيس بوك بتوضح اللي نقصده
3- نمو الشريحة في السوق
تالت جزء وهو مهم جدا الشريحة دي بتنمو بدرجة قد ايه في السوق وكل سنة بتزيد بنسبة قد ايه ودا هيبقى مهم كا Forecasting وتوقع للسوق اللي انت فيه وتحدد عليه تطورات السوق بتاعك.
المقالة الجاية هيبقى فيها Case study مربطة وموضحة ربط الـ STP ببعضهم وازاي بيأثروا ببعض وازاي بيأثروا في التسعير
No comments:
Post a Comment