ازاي تعمل لنفسك Positioning صح ؟!
دايما لو تعرف استارت اب او مشاريع ناشئة اسألهم كدا ايه الميزة اللي بتقدمها عندك في السعر هتلاقيه بيقولك
"احنا احسن جودة من غيرنا كتير واقل سعر موجود في السوق واسأل هتعرف "
دي اكتر جملة ممكن تدمر اي استارت اب تسويقيا
ناس كتير بتبقى فاكرة ان علشان تاكل السوق اللي هي فيه لازم تنزل السعر لارخص حاجة ممكنة ودي اكتر حاجة ممكن تضر بالبيزنس بتاعك وتضرك جدا كمان طب ليه يا عم الحج ؟!
اتكلمنا في المقالة اللي فاتت عن انك ازاي تفرق بين الـ Segmentation والـ buyer personas واتكلمنا عن ازاي تظبطهم ولسا هنتكلم عنهم تاني بس لو مشفتش المقالة الاولى لازم تشوفها وممكن تشوفها من هنا
دلوقتي بقى انت بعد ما فهمت الشريحة بتاعتك وتصرفات وسلوك عملاءك مش لازم خالص تنزل بسعر الحاجة لانك اصلا لو نزلت بسعر الحاجة هما ممكن ميشتروش منك وفي نوعين من وضع التسعير هنتكلم عليهم لما نيجي لخطوة التسعير ان شاء الله ان في تسعير بناء على القيمة وخلى بالك ان لو التسعير بتاعك مش مظبوط ممكن يأثر جدا في وضعك في السوق الـ Positioning بتاعك
الـ positioning في التسويق له اكتر من شكل في Positioning بناء على القيمة او بناء علي السعر مقابل الفوائد او بناء على اللوجو او الشعار وبالتالي انت عندك اكتر من شكل في الـ Positioning لكن احنا بنتكلم هنا في المقالة دي عن الـ Positioning فوائد مقابل سعر
الشركات بتنقسم لحاجة من اللي قدامكم في الصورة دي
More for the more
معناها انا بقدم فوائد كتير في نفس الوقت سعري عالي ودا بيحصل كتير في العربيات وخصوصا السيارات الحديثة زي مثلا مارسيديس تفتكر ان الماتريال اللي مصنوعة منها عربيات مرسيديس تعدي وتوصل للملايين اللي بتتباع بيها ؟!
اكيد لا امال ليه بالسعر دا لان هي عاوزة نفسها تبقى في الـ positioning دا
More for the less
الموبايلات الصيني كانت عاملة طفرة كبيرة اكتر من الـ Iphone لدرجة ان كان فيها تليفزيون :D
دا كله والسعر قليل كمان
طبعا كل الناس هتقول هو ليه مش كل الشركات More for the less ؟!
اقولك هي فين الموبايلات الصيني دلوقتي هل لسا منتشرة ؟!
انك تنزل بالـ positioning بتاعك اوي ممكن يضرك وممكن يجي على حساب الجودة وممكن يخليك تروح لشريحة انت مجبر تروحلها لانك دمرت الوصول للتارجت بتاعك لدرجة انك لو خسرت الـ positioning الصح ممكن متعرفش تكمل في البيزنس بتاعك !
ياه للدرجة دي الموضوع مهم ؟! دا مش مهم وبس دا مهم جدا جدا
خلونا ناخد مثال حي ظهر في رمضان ظهور الحصان الاسود في دعاياه وبصراحة احنا كنا معجبين جدا جدا بحملته لان الناس دي مأنكرتش الـ positioning بتاعها بالعكس اكدته واكدت ان ليه هي واصلة لدا قصاد الجودة اللي بتحافظ عليها المثال هو Zooba قبل اي حاجة شوف الفيديو دا
الفيديو دا اتشاف اكتر من 2 مليون و 700 الف مرة وزوبا مطعم مش رخيص بالعكس زي ما شفت في الفيديو بيقدموا القصب اللي العود بنص جنيه بـ 15 جنيه :D طب كل دا ليه ... فسروا وقالوا الجودة وقارنوا بين الرخيص وبينهم واذا كان في حاجات غالية ع الفاضي فهو شايف انه بيقدم قيمة ومبيبعلكش بسعر الحاجة اللي ممكن يقول انه ارخص واحد يقدم دا بس لعب على انه بيقدملك القيمة سيبك بقى من كلام الـ Value الراجل دا فعلا باع الـ Values اللي عنده لعملاؤه وهما مبسوطين جدا بيه رغم انهم عارفين الكلام اللي في الفيديو بل بالعكس هما اللي بيقولوه.
تخيلوا بقى زوبا لو كان شاف الكلام اللي اتقال عليه راح مرخص السعر وقال انا هعمل positioning مختلف علشان اجيب عملاء اكتر ؟! اكيد عملاؤه اللي معاك حاليا جزء كبير منهم كان هيفقده.
زوبا غير انه صدم عملاؤه باللي بيقدمه هو عمل حاجة خطيرة جدا لعب على تفكير الشريحة بتاعته وعلى سلوكهم وبصرف النظر عن انه ممكن يستغل دا في حملات جاية اضعاف اضعاف اللي استخدمه قبل كدا بس هو أكل السوق في حته حلوة وقريب جدا زوبا هينافس براندات كبيرة .
كتب بواسطة / المدرب محمد عزب
تخيلوا بقى زوبا لو كان شاف الكلام اللي اتقال عليه راح مرخص السعر وقال انا هعمل positioning مختلف علشان اجيب عملاء اكتر ؟! اكيد عملاؤه اللي معاك حاليا جزء كبير منهم كان هيفقده.
زوبا غير انه صدم عملاؤه باللي بيقدمه هو عمل حاجة خطيرة جدا لعب على تفكير الشريحة بتاعته وعلى سلوكهم وبصرف النظر عن انه ممكن يستغل دا في حملات جاية اضعاف اضعاف اللي استخدمه قبل كدا بس هو أكل السوق في حته حلوة وقريب جدا زوبا هينافس براندات كبيرة .
كتب بواسطة / المدرب محمد عزب
No comments:
Post a Comment