Marketawy ماركتاوي: facebook tips (content )

Tuesday, July 12, 2016

facebook tips (content )


بسبب اهمية الفيسبوك ولان معظم الناس اللى بتبدأ بيزنس جديد بيركزو على الفيسبوك ومبيكونش معاهم ميزانية للتسويق حبينا نجيبلكم خطوات مرتبة وواضحة تقدر تمشى عليها فى البداية وتكون دليل مبسط للمبتدئين فى المجال وللناس اللى لسة بتبدأ بيزنس ولان ال content يعتبر اهم حاجة قررنا نبدأ بيه سلسة مقالاتنا عن الفيسبوك  .

تعالو نتخيل مركزين تدريب الاتنين بيدو كورسات انجلش واحد منهم كل شوية ينزل بوست يقول للناس تعالو سجلو فى الكورس والحقو العرض وفاضل اماكن قليلة  والتانى دايما بينزل حجات تنفع الناس وبيتفاعل معاهم  . السؤال بقى هنا لو انت حبيت تاخد كورس انجلش هتروح لمين فيهم ؟؟؟؟
سامعك بتقول التانى . والسبب فى ده ان المحتوى الهدف الاساسى منه انك تخلق value تقدمها للجمهور بتاعك وتقدر من خلالها تبنى relationship قوية معاهم.

طب هل ده معناه انى اعد انزل لينكات تخدم الناس وفيديوهات واتعب نفسى واتجاهل تماما الاعلان عن المنتج او الخدمة بتاعتى ؟؟؟!!!

1- قاعدة ال 80/20
دى قاعدة بتقول انك عشان المحتوى بتاعك يكون ناجح تخلى 80 % منه فيه قيمة عالية بغرض التفاعل و20% تنزل اعلانات او بوستات تتكلم فيها عن المنتج او الخدمة بتاعتك.
والحقيقة الموضوع مرن جدا وف بعض الاحيان ممكن تزود او تقلل النسبتين على حسب انت ال objective بتاعك ايه .تزود ال sales ولا ال engagment  ؟!!!
بس فى النهاية التوازن مطلوب ومينفعش تركز على المبيعات فقط او التفاعل فقط .

2- حلل المحتوى للمنافسين
عشان تاخد لمحة كويسة عن اكتر نوع من المحتوى مناسب للبيزنس بتاعك وتقدر تطور فيه او تضيف ليه
وده تقدر تعمله بالطريقة العادية انك تدخل البيدج وتشوف بنفسك
 وممكن تعمله عن طريق بعض الادوات زى likealizer
ودى بتديلك تقرير كامل عن الصفحة ونوع المحتوى المستخدم ومعلومات مهمة جدا بالنسبالك .

3 - اعمل calendar للمحتوى بتاعك
فيه قاعدة بتقول  ان ساعة تخطيط توفر عليك اربع ساعات عمل . عشان كده مهم جدا تعمل كاليندر لشهر كامل
 ومهم جدا تنوع مابين انواع المحتوى المختلفة  ( pics - videos - articles - text - ......etc)
فيه تمبلتس كتيرة على النت تقدر تستخدم اى واحدة منهم ويفضل انك تعمل التمبلت الخاصة بيك اعمل حاجة بسيطة على برنامج الوورد او الاكسيل ومع الوقت تقدر تطورها على حسب احتياجات البيزنس بتاعك  . 



4- حلل نتائج المحتوى 
عشان تتاكد انك ماشى صح لازم تحلل المحتوى بتاعك عن طريق ال insights
لما تحلل وتجرب حجات مختلفة ممكن تكتشف ان فيه نوع معين من المحتوى بيجيب تفاعل اعلى فى يوم اكتر من باقى الايام عشان كده قلنا فى الخطوة اللى فاتت انك مع الوقت بتطور الكاليندر بتاعتك
وف مقالة منفصلة ان شاء الله هنتكلم عن ال insights 


5 - استخدم الهاشتاجات
حاول تستخدم هاشتاج او اتنين بس مرتبطين بالمجال بتاعك وعليهم تفاعل (متزودش هاشتاجات واحد او اتنين بس )
ودى ممكن تجيبها من الخطوة الثانية
وممكن تبتكر هاشتاج بس يكون مميز و سهل الناس تفتكره ومش طويل .

6- استخدم ال newsjaking
 تقدر تعرف ازاى من المقالة دى islamic newsjaking


دى الخطوات الاساسية اللى لو مشيت عليها يبقى انت كده على الطريق. استنونا فى باقى المقالات بتاعتنا فى سلسلة مقالات الفيسبوك و لو عندكم اى استفسار بخصوص المحتوى اسألونا وهنرد عليكم 

----------------
محمد حرب 



2 comments:

  1. المقال كويس جدا بس لنا مش فاهمه ازاي اوزع المحتوي على ال calendar

    ReplyDelete