Marketawy ماركتاوي: ازاي تبني قسم وتيم التسويق عندك في الشركة ؟!

Wednesday, September 21, 2016

ازاي تبني قسم وتيم التسويق عندك في الشركة ؟!


لازم نفهم كويس الاول ان في فرق كبير بين التسويق والمبيعات ... يعني مينفعش تعين واحد في الشركة وتقوله انت ليك تارجت كذا في الشهر انت كدا بتعامله كا سيلز ودا خطأ منك مش خطأ منه هو شغال وخلاص انما انت اللي مش عارف الفرق بين التسويق والمبيعات ؟!
الفرق بين التسويق والمبيعات ؟
التسويق مهمته نشر فكرة او منتج او خدمة او اي حاجة بتقدمها الشركة انما المبيعات هدفه انه يروح لشخص بعينه او يتصل بيه ويعرض عليه مزايا المنتج او الخدمة دي لحد ما يقنعه يشتري.

كدا بسيطة المبيعات هدفهم يبيعوا بشكل مباشر للعميل , طب التسويق ادواره ايه ؟!
التسويق هو اللي بيظبط كل نقطة في الخطة التسويقية اللي هي بتمشي كالتالي
اولا :- الخطة التشغيلية والاستراتيجية :-
الراجل بتاع التسويق دا مش بيفهم في كل حاجة انت لازم تسلمه اهدافك التشغيلية والاستراتيجية يعني من الاخر انت ناوي تعمل ايه الخمس سنين الجايين وناوي تعمل ايه الكام شهر الجايين علشان يقدر يحدد هنبدأ منين.
ثانيا :- الدراسة المبدأية للسوق :-
بيبدأ رجل التسويق الجميل اللي عندك يعمل دراسة مبدأية للسوق وبحث تسويقي علي نطاق كبير بما يخص 3 اتجاهات
1- المنافسين.
2- المنتج اللي بتقدمه واقبال الناس عليه.
3- الشريحة واختيارها وما يتعلق بها من targeting و positioning.
وعندك طريقة ممكن تعمل بيها البحث دا اون لاين راجع مقالة البحث التسويقي اون لاين
ثالثا :- الاهداف التسويقية :-
بعد ما بيعمل بحث ودراسة للسوق جت مرحلة تحليل النتائج ويتحط البحث التسويقي دا في الـ Primary data وبعد كدا يبدأ يعمل SWOT Analysis بناء على الداتا اللي جاتله دي علشان يختار الاهداف التسويقية اللي هيمشي عليها ويعمل objectives واضحة يمشي عليها.
رابعا :- الـ STP :-
جت خطوة انك تحدد 3 حاجات
segmentation
targeting
positioning
وبعد كدا تدخل على المزيج التسويقي بتفاصيله
خامسا :- المزيج التسويقي 4Ps :-
وهنا تبدأ تحدد تفاصيل نقطة نقطة من التالي
Product
price
place
promotion
سادسا :- المتابعة والتقييم :-
كل خطوة من الخطوات اللي فاتت لازم تتابعها وتقيمها جزء بجزء علشان تعرف انت وصلت لفين وحققت ايه من اهدافك.
طيب في سؤال مهم الناس بتوع الديجيتال ماركتنج دول اشغلهم فين ؟!
سؤال وجيه لكن عاوز حد يكون مركز معانا من اول المقال احنا في اول المقال جينا ف حتة وقلنا البحث التسويقي اون لاين اذا الناس بتوع الديجيتال ماركتنج دول مش هدفهم بس الترويج لا ممكن يكون هدفهم البحث التسويقي ممكن هما دول اللي يقولولك تفتح بيزنس جديد فين بناء على دراسة للسوق الاون لاين وهنا نيجي لتقسيمة تيم الـ digital marketing اللي هيبقى تحت ادارة واشراف تيم الـ strategic marketing اللي هو بيحط الاستراتيجية بالادوار اللي اتكلمنا عليها فوق دي

ادوار واقسام فريق الـ digital marketing :-
لازم تعرف وتفهم ان الديجيتال مش حاجة واحدة دا اقسام
اولا :- تيم السوشال ميديا social media :-
ودا التيم المسئول عن ادارة اعلانات وحسابات شركتك من خلال السوشال ميديا زي الفيس بوك وانستجرام وتويتر ولينكدان وجوجل بلس وغيرها وهو المسئول عن كل جزء في خطة السوشال ميديا اللي هنتكلم عليها قريب في مقالة كبيرة ومنفصلة ان شاء الله لان دي دنيا لوحدها.
ثانيا :- التيم المسئول عن محركات البحث SEO team :-

ودا التيم المسئول عن ظهور شركتك في النتائج الاولى لجوجل وعن ظهورك في الصفحات الاولى وازاي تظهر في اول صفحات للبحث.
ثالثا :- Paid Ads on websites :-
ودا التيم المسئول عن ادارة الاعلانات من خلال المواقع واللي اشهرهم Google Adwords وهو انك لما تسريش بكلمة يظهر اسمك في الاول من خلال اعلانات مدفوعة لجوجل.
رابعا :- e-mail marketing :-
ناس كتير بتستهون بيه على الرغم ان اغلب الشركات اللي شغالة B2B او بتهتم بالعملاء بتوعها كتير بيستخدموه ولازم نكتب عنه مقاله مفصله لانه مهدور حقه جدا ومفيد جدا جدا .

دول اغلب الناس اللي ممكن تشتغل معاك في التسويق المهم بقى ابني تيم التسويق ازااااي ؟!
ممكن تبني تيم التسويق على حسب احتياج شركتك انت وحسب الخطة التشغيلية والاستراتيجية للبيزنس بتاعك يعني متجيش تقولي انا هستخدم SEO واقولك اشمعنى تقولي هو كدا اصله حلو ونتايجه حلوه :D لازم تبقى محدد من البداية انت محتاج ايه اصلا واختار الناس بتوع الديجيتال اللي فاهمين strategic marketing والعكس علشان ميحصلش عك ويبقى كل واحد عارف ادواره كويس.

متعينش تيم لكل حاجة ممكن فرد يقوم بدور وفرد يقوم بدور تاني وتكتفي بيهم واهتم انك تحط ليهم budget لان من غير بادجت التسويق مش هيعلى .

2 comments:

  1. كل ما يجب معرفته عن نموذج STP
    https://waleedalmadawy.com/marketing-strategy/stp-model/

    ReplyDelete